Matematika jako jazyk vědy a výzkumný nástroj a důsledky tohoto pohledu na její vyučování
Juraj Hromkovič
V přednášce si krátce projdeme historii vývoje matematiky a ukážeme si, že tvorba základních pojmů a klíčových konceptů trvající staletí je klíčem k pochopení matematiky. Pohled na matematiku jako na stále se vylepšující nástroj určený k poznávání světa nám dává silnou motivaci a tím i šanci na výrazné zlepšení vztahu k vyučovacímu předmětu matematika.
Přednáška je pozváním ke změně z výuky hotových produktů vědy a jejich aplikací k výuce procesů a jejich objevování. Formulace cílů, motivace, experimentování, formulace představ a hypotéz a jejich ověřování obohatí současnou výuku matematiky ve smyslu konstruktivizmu (Jean Piaget), v němž se učení prostřednictvím vlastních aktivit stává klíčem k úspěšné výuce.
Absolventi takovéto výuky neakceptují bezmyšlenkovitě žádná nabízená fakta, ale vytvářejí si vlastní představy o jejich důvěryhodnosti a jsou schopni pochopit produkty vědy a technologií do takové hloubky, aby je byli schopni vylepšit.
Na přednášku prof. Hromkoviče naváže workshop, v němž bude zájemcům o takovýto typ výuky prezentován možný přístup k výuce kombinatoriky a pravděpodobnosti. V rámci workshopu budou učitelům k dispozici učebnice, které jsou pro výuku matematiky používány v německy mluvících zemích.
Workshop: Pohledy do vyučování kombinatoriky a pravděpodobnosti
- Pojem pravděpodobnosti a počítání s pravděpodobností
- Netradiční aplikace – pravděpodobnost v analýze náhodně řízených algoritmů
- Vývoj konceptu podmíněné pravděpodobnosti a „kozí problém“
Poznámka: Přednáška i workshop proběhnou ve slovenštině.